Kolme tärkeää asiaa harjoittelun aloittamisessa

15.9.2011   //   Kari Ketonen   //   Artikkelit, Harjoittelu  //  Ei kommentteja
  1. Aseta itsellesi tavoite
  2. Tee suunnitelma, miten saavutat tavoitteesi
  3. Harjoittele nousujohteisesti

Aseta selkeä tavoite

Aseta itsellesi tavoite. Se voi olla esimerkiksi ”5 kg:n painonpudotus kolmessa kuukaudessa”. Tai se voi olla vaikka ”ensimmäisen täyspitkän maratonin juokseminen ensi kesänä”. Miksei se voisi olla myös vaikka ”parempaan kuntoon ja hyvän mielen saavuttaminen”, mutta sitä on vähän vaikea mitata. Toki, minusta se on monelle aivan erinomainen päämäärä ja olen valmis senkin pohjalta kanssasi työskentelemään.

Usein on syytä myös asettaa pienempiä välitavoitteita matkan varrelle. Kuten esim. ”niihin vanhoihin farkkuihin mahtuminen kahden kuukauden päästä”. Tai ”10 kilometrin juokseminen yhteen kyytiin kuuden viikon päästä”. Näiden välitavoitteiden avulla pystymme yhdessä seuraamaan kehitystäsi ja tarvittaessa tarkastamaan tavoitettakin. Sekin on minusta aivan ookoo, jos sinä keksit uusia tavoitteita tämän yhteisen matkamme varrella. Kunhan ne ovat realistisia, niin niitä voidaan lisätä ja tarkentaa aivan hyvin.

Tee suunnitelmat

Tee suunnitelma miten saavutat tavoitteesi. Tämä on kohta, jossa minun roolini tulee näkyvästi esiin. Teen kuntokartoituksen, aikaisemman liikuntahistoriasi ja tavoitteitesi pohjalta sinulle kausisuunnitelman koko sovitulle harjoitusjaksolle. Sen lisäksi teen sinulle kuukausittain nousujohteisen harjoitussuunnitelman. Lisäksi teen sinulle eri harjoituksiin, kuten kuntopiirityyppiseen, voimaharjoitukseen, liikkuvuusharjoitukseen, tai kestävyysharjoitukseen vielä omat ohjelmat ja ohjeet.

Harjoittele nousujohteisesti

Kuten suunnittelussakin, olen apunasi ja annan sinulle ohjeet siitä, miten varmistamme sen että edistymme suunnitelmasi mukaan.

Sinä päätät, milloin tapaamme ja minkä harjoittelun yhteydessä ja kuinka usein. Minun tehtäväni on opettaa, motivoida, kannustaa, valmentaa, huoltaa, eli toisin sanoen palvella sinua mahdollisimman hyvin. Se mitä en kuitenkaan voi puolestasi tehdä, on itse se harjoittelu. Sanomattakin selvää on, että jos et jostain syystä noudata suunnitelmaamme, ei edistymistä välttämättä tapahdu siinä ajassa kuin oli asetettu tavoitteeksi. Mutta en usko, että tästä tulee ongelmaa sillä, olethan valinnut minut treenariksesi! Ja mehän mennään läpi vaikka sen kuuluisan harmaan kiven!

Jos kiinnostuksesi heräsi, niin ota rohkeasti yhteyttä. Lähetän sinulle sähköpostitse taustatietolomakkeen täytettäväksesi. Sovimme sitten yhdessä alkuhaastattelulle ajankohdan ja se ei velvoita sinua vielä mihinkään. Esitän sitten tapaamisemme lopuksi ehdotukseni siitä miten mielestäni miedän kannattaisi edetä ja sitten sinä päätät mitä teemme.

Treeni-intoa ja nauttikaahan näistä syksyn upeista myrskyistä myös ulkona luonnossa liikkuen!

Terveisin,
Kari

Kommentoi





Uusimmat artikkelit


Suomen Valmentajat ry:n jäsen