– 30 kg & Comeback -projektin aloitus, osa 1

3.11.2012   //   Kari Ketonen   //   Artikkelit, Harjoittelu, Hyvinvointi, Motivointi, Ravitsemus  //  Ei kommentteja

Ensiksi pahoitteluni siitä etten ole tänne vähään aikaan kirjoitellut. Loppukesä ja tämä syksykin on mennyt sen verran tiiviisti näitä personal trainerin töitä tehden Aplicossa etten ole yksinkertaisesti vaan jaksanut kirjoittaa sitten tänne blogiini enää vapaa-ajallani.

Mutta nyt sain hyvän syyn kirjoittaa. Vanha Roosters aikainen valmennettavani ja ”junnuni”, Tomson Holmlund, otti yhteyttä ja kysyi lähtisinkö suunnittelemaan ja käynnistämään hänelle kuntoprojektia.

Lähtökohdista, tavoitteista yms. saakoon Tomson itse omin sanoin kertoa tässä alussa: ”Nimeni on Tomson Holmlund, olen 27 vuotias ”entinen linjamies” mutta toivottavasti 6 kuukauden jälkeen olen taas erittäin kova linjamies. Aloitin jenkkifudis uran 1998 Roostersissa lippupallolla, kesällä 2003 polvi, kauniisti sanottuna sököksi ja kauden 2006 jälkeen lopetin peliurani ja aloin valmentamaan junnuja.

Nyt olen valmentamassa linjaa Hanko Sun Cityssä. Into päästä pelaamaan nousi tarpeeksi korkealle, että ymmärsin nostaa perseeni sohvalta ja ruveta treenaamaan itseäni uuteen kuntoon. Painonpudotusurakkani on erittäin tärkeä terveysnäkökulmasta katsottuna, sillä pelkään mahdollista 2-luokan diabetestä, eli sokeritautia. Ja haluan lisäksi olla myös hyvä esikuva pienelle pojalleni.

Nyt ensimmäinen virstanpylväs tulee olemaan päästä pelikuntoon toukokuuhun mennessä. Tavoite on tiputtaa painoa 158 kilosta alle 130 kiloon ja hankkia peruskuntoa toukokuuhun mennessä. Tämän urakan loputtua toivon saavani painon pysymään 100 ja 120 kilon välillä ja tavoitteenani on päästä siihen vuoden sisällä. Toivotaan vaan, että Kalle jaksaa kuunnella valitustani sillä minähän olen laiska linjamies.”

Kallen kommentti: Tomson on kyllä kaikkea muuta kuin ”laiska linjamies”. Ja jos peliaikanani sain koko hyökkäyksen linjan juoksemaan ns. seinän läpi, niin kyllä minä nytkin aion saada yhden linjamiehen motivoitua elämänsä kuntoon!

Tänä aamuna pidimme Tomsonin kanssa aloituspalaverin jossa mittasimme Inbody-kehonkoostumismittarilla hänen alkuarvonsa, kävimme Aplicon kuntosalilla läpi perusliikkeitä ja keskustelimme muutenkin hänen projektistaan. Kerroin Tomsonille suunnitelmani, joka menee kaikessa yksinkertaisuudessaan näin:

– mieti ja tee myös itsellesi selväksi se miksi haluat tähän projektiin ryhtyä ja kirjaa ne myös itsellesi ylös ja talteen jotta voit niihin myöhemminkin vielä palata ja muistuttaa itseäsi silloin, kun tuntuu siltä, että ”mistään ei tule mittään…”. Niitäkin päiviä tulee tässä projektin matkan varrella olemaan

– päätä ja kirjaa myös ylös se miten monta kertaa viikossa liikut ja treenaat

– muista säännöllisyys treenatessasi

Kuntosalilla kävimme tänään yhdessä läpi yleisliikkeiden, kuten etu- ja takakyykky, maastaveto, kulmasoutu, ”thruster”, kevennetty leuanveto ja dippi, suoritustekniikkaa. Sovimme myös, että alussa Tomson treenaa pienillä painoilla pitkiä sarjoja lyhyillä palautuksilla. Alkulämmittelynä ja loppulämmittelynä tehdyn soudun perusteella Tomson on kokoisekseen kaveriksi yllättävänkin hyvässä kunnossa. 2000 metrin soutu nimittäin sujui 10 minuutissa.

Ruokavaliota kävimme myös läpi. Tomson syö kotona ihan peruskotiruokaa eikä suurempia kompastuskiviä tuntunut ruokavaliossa muutenkaan olevan. Kasvisten ja vihannesten määrää sovittiin lisättävän, sekä proteiinin lisäämistä ruokavalioon. ”Mättökalorit” (pitzaa, chipsejä, limsaa jne.) käskin minimoimaan täysin, samoin kaiken ylimääräisen sokerin. Kanaa ja kalaa kehotin Tomsonia myös syömään vähän useammin. Kalaa mielellään ainakin kerran viikossa.

Sovimme tänään myös, että näemme tämän 6 kuukauden mittaisen projektimme aikana aina kuukauden ensimmäisenä lauantaina jolloin käymme sen hetkisen tilanteen läpi ja teemme samalla pienen raportin Tomsonin projektista tänne teidän luettavaksenne.

Kuukauden päästä palaamme siis asiaan. Silloin luvassa kommentteja ainakin treeneistä ja ruokavaliosta.

Terveisin,
Kalle & Tomson

Ennen kuvat:

Kommentoi





Uusimmat artikkelit


Suomen Valmentajat ry:n jäsen