Miten sen ylimääräisen rasvan saisi pois?

15.1.2014   //   Kari Ketonen   //   Artikkelit, Hyvinvointi, Ravitsemus  //  Ei kommentteja

Jokaisella meillä on ehdottomasti oikeus olla aivan sen painoinen kun hän haluaa olla. Myös reilusti ylipainoinen.

Mutta silloin hänellä on myös oikeus tietää mitä se hänen terveydelleen voi merkitä:

  • lisääntynyttä riskiä sairastua nivelrikkoon,
  • verenkiertoelinten sairauksiin, kuten verenpaine- ja sepelvaltimotautiin,
  • sappikivitautiin tai
  • tulla ennenaikaisesti liikuntakyvyttömäksi.

Jokainen meistä haluaa varmaan välttää em. seuraukset.

Miten vähästä kertyy kymmenen kiloa ylimääräistä kymmenessä vuodessa?

Ylipaino voi hiipiä kehoomme hyvinkin salakavalasti. Lasketaanpa miten vaikkapa kymmenen kiloa lisäpainoa kehoon kymmenessä vuodessa on syntynyt. Se lienee monelle meistä aika tavallinen tarina. Kun oletetaan, että kaikki lisäkilot ovat rasvaa tarkottaa se, että kehoomme on kertynyt 70 000 kilokaloria ylimääräistä (7 000 kCal = 1 kg rasvaa). Se on suuri luku, mutta kun se jaetaan päivien määrällä (3650 vrk), saadaan tulokseksi päivää kohden vain 20 kCal!

No mistä sitten voimme saada sen 20 kCal?

  • yhdestä hapankorppuviipaleesta
  • yhdestä piparkakusta
  • kolmasosasta kymmenen gramman voinappia
  • yhdestä viipaleesta kinkkumakkaraa
  • kahdesta sokeripalasta
  • viidesosaruokalusikallisesta ranskalaista salaattikastiketta
Eli ei siihen siis päivää kohden ole paljoa vaadittu.

Rennosti pysyviin elintapamuutoksiin

Me olemme syöneet kolmekymppisiksi varruttuamme jo vähintään 20 000 ateriaa joiden aikana olemme ehtineet muodostaa jo useita tottumuksia ja tietenkin samalla myös kiintymyksiä siihen mitä ruokailussa suosimme. Senpä takia on helppo ymmärtää, että terveellisimmille ruokatavoille voi olla hyvinkin vaikea päästä. Se on kuitenkin välttämätöntä, jos haluaa todella päästä eroon niistä vyötärölle kertyneistä ylimääräisistä kiloista.

Mutta kannattaa muistaa myös se, että sinulla ei ole mihinkään kiire painonpudotuksessa. Vaikka naistenlehdet ja iltapäivälehtien lööpit taas tähän aikaan vuodesta toitottavat niistä sankarilaihduttajista jotka ovat pudonneet kymmeniä, jopa useita kymmeniä kiloja muutamassa kuukaudessa, on maltillisempi painonpudotus kuitenkin huomattavasti parempi avain pysyvään muutokseen. Sitähän me haluamme, eikö niin?

Uskon ravitsemustieteilijä Patrik Borgin suosimaan rentoon painonhallintaan. Rennossa painonhallinnassa paino laskee kituuttamatta, ilman stressiä ja syyllisyyttä. Borgin mukaan muutoksia tehdessä on syytä esittää itselle aina kysymys,

”Olenko valmis tekemään tätä vielä kahden vuoden päästä?”

Ja jos vastauksesi siihen on myönteinen, niin silloin sen muutoksen tekeminen on vasta paikallaan.

Ruokailumuutosten tekemisessä kannattaa aina ensin miettiä mistä päivittäisestä tottumuksesta voi lopullisesti, tai ainakin osittain luopua. Eräitä tavallisimpia ylimääräisen energian lähteitä ovat:

  • kaikki rasvat, rasvaiset maitotuotteet, paistinrasvat, rasvaiset juustot ja muu. usein leivän päälle levitetty rasva.
  • sokeri. Useissa välipaloissa rasva ja sokeri ovat vielä yhdessä.
  • alkoholi, kaikissa muodoissa.

Tarkoittaa tämä sitä, että näistä on luovuttava kokonaan? Ei, mutta varsinkin muutoksen alussa yllämainittujen käyttämistä kannattaa ainakin vähentää.

Entä sitten liikunnan merkitys painonhallinnassa? Se kuuluu, paitsi painostaan huolehtivan, niin myös terveydestään huolehtivan ohjelmaan. Ehdottomasti. Kuitenkin runsaan, useiden kymmenien kilojen ylipainon ollessa kyseessä on liikkeellelähdön syytä olla varovaista ja se kannattaa myös aloittaa asiantuntijan opastuksella ja ohjauksessa. Liikkunan ja liikkumisen ei tarvitse, eikä mielestäni jo terveyssyistä alussa pidäkkään olla, yltiöpäistä reuhtomista ja repimistä. Esimerkiksi kävelyllä on monia etuja hölkkään verrattuna. Se on nivelille, erityisesti polville ja nilkoille turvallisempaa ja miellyttävämpää.

Yhteenveto

Pysyvällä ruokailutottumusten muutoksella ja liikunnalla ne vyötäröön kertyneet ylimääräiset kilot saa pois terveellisellä, turvallisella ja miellyttävällä tavalla. Kumpaakin näistä tarvitaan. Joskus pääpaino on liikunnalla, joskus taas ruokailutottumusten radikaalillakin muutoksella. Ei kannata lähteä toteuttamaan tätä elinikäistä projektia hätäisesti. On parempi ensin rauhassa pohtia vaihtoehtoja, miettiä mm. omia vahvuuksiasi ja heikkouksia tässä asiassa. Kun siten olet valmis toteuttamaan suunnitelmasi, tee se rennosti, mutta sitkeästi. Hellittämättä ja mieluummin aina hitaasti kiiruhtaen ja rauhallisesti.

Jos voin olla avuksesi, niin ota rohkeasti yhteyttä ja sovi kanssani ilmainen alkuhaastattelu ja tapaaminen.

Terveisin,
Kari
p. 045 677 8507
kari@kariketonen.fi

Voit ottaa yhteyttä lomakkeella

Voit kertoa tilanteestasi tai tavoitteistasi tähän:

Nimi (pakollinen)

Sähköposti (pakollinen)

Puhelinnumero (pakollinen)

Artikkelin lähteinä käytetty:
Olli Korhonen: Lähde liikkeelle!
Patrik Borg: Rentoa painonhallintaa

Kommentoi





Uusimmat artikkelit


Suomen Valmentajat ry:n jäsen